Zakończyliśmy badanie ewaluacyjne części projektu „Specjalne szkolnictwo zawodowe wobec technologii informatycznych”, realizowanego w województwie zachodniopomorskim w latach 2012-2015.
Ewaluowaliśmy produkt składający się z 4 elementów (programy szkoleniowe dla nauczycieli, podręcznik metodyczny, metodologia tworzenia treści multimedialnych, multimedialna platforma kształcenia) mających na celu opracowanie, przetestowanie oraz upowszechnienie i wprowadzenie do polityki rozwoju innowacyjnego modelu dostosowywania treści multimedialnych do percepcji osób niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim na potrzeby kształcenia zawodowego.
W ramach tego badania odnieśliśmy się do opinii następujących grup:
-
nauczyciele uczestniczący w testowaniu narzędzi,
-
uczniowie testujący narzędzia,
-
dyrektorzy szkół zawodowych, w których uczą się osoby niepełnosprawne w stopniu lekkim,
-
przedstawiciele Zespołu Projektowego,
-
ekspert w zakresie stosowania eyetrackingu,
-
ekspert w zakresie szkolnictwa i kształcenia zawodowego,
-
pracodawcy którzy byli użytkownikami platformy multimedialnej,
-
uczniowie nie uczestniczący w testowaniu produktu opracowanego w ramach projektu.
Do najważniejszych wniosków z tego badania zaliczamy następujące:
-
Obecnie stosowane metody kształcenia uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim nie są do końca trafne i efektywne;
-
Wszystkie grupy, które wzięły udział w badaniu wskazywały na występowanie potrzeby w zakresie udoskonalenia oraz unowocześnienia metod kształcenia zawodowego skierowanego do osób niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim;
-
Uczniowie niepełnosprawni najlepsze efekty osiągają podczas nauki praktycznej, w sytuacji, w której mogą pracować nad danym zagadnieniem, sprawdzić coś samemu poprzez doświadczenie;
-
W efekcie uczestnictwa w Projekcie, w badanej grupie zaobserwowano wzrost zainteresowania tematami zajęć oraz zwiększoną uwagę uczniów na lekcjach;
-
W opinii nauczycieli i ekspertów uczniowie, którzy korzystają z multimedialnych materiałów, mogą nauczyć się więcej, przez co ich szanse na znalezienie pracy rosną;
-
Zwiększenie popularności opracowanego produktu może opierać się, zdaniem badanych, o kampanie informacyjne dotyczące wsparcia osób niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim, a także włączenie w działania promocyjne szkół, które zdecydują się wdrożyć opracowane rozwiązanie. Zdaniem większości badanych, kampania informacyjna powinna, w miarę możliwości, zostać oparta o tradycyjne media.
Więcej informacji na temat projektu znaleźć można na poświęcionej mu stronie.