Poznaj metody jakościowe.
Metody jakościowe opierają się na parametrach niemierzalnych liczbowo i ukierunkowane są na
zrozumienie badanych postaw czy zjawisk. Z tego powodu mają zastosowanie zwłaszcza przy badaniach
opinii czy indywidualnych motywacji, preferencji i postaw respondentów lub też — podczas zbierania
informacji o pewnej nowej, niespotykanej dotąd, jakości.
Podstawowym założeniem badania metodą jakościową jest przekonanie o wyższej skuteczności
„pogłębionej analizy mniejszej liczby przypadków, niż powierzchowne dużej” — analiza pogłębiona
pozwala bowiem na pozyskanie bardziej szczegółowych i unikalnych danych. Bardzo istotny wpływ
na rzetelność badania ma w tym wypadku dobór próby (na ogół niereprezentatywnej i dobieranej celowo)
oraz doświadczenie moderatora. Wyniki uzyskane przy pomocy metody jakościowej warto potwierdzić
liczbowo, wykorzystując w tym celu metody ilościowe. Pomiar jakościowy może jednak stanowić również
swoistą eksploracyjną część zbierania danych i służyć rzetelnemu zaprojektowaniu badania bazującego
na metodyce ilościowej, jak również i odwrotnie — dokonywać wyjaśnienia wskazań uzyskanych drogą ilościową.
Firma BioStat standardowo realizuje swoje badania przy pomocy
następujących metod jakościowych.
Grupowe (FGI)
pogłębione (IDI)
(Desk Research)
(Mystery Shopping)
Zastosowanie badań jakościowych.
- Badanie opakowań nowych produktów
- Badania Rynku
- Badania Tajemniczego Klienta
- Badania Marketingowe
- Badania Reklamy
- Badania Opinii
- Badania wizerunku marki
- Badania charakterystyki grup docelowych
- Wskazówki do strategii marketingowych
Zalety badań jakościowych.
- Dają niepowtarzalną okazję, żeby stanąć twarzą w twarz z ankietowanym;
- Możemy uzyskać często niestandardowe spojrzenie na problem badawczy;
- Pozwala na poruszenie skomplikowanych oraz szczegółowych tematów badawczych;
- Możliwość poznania niezauważalnych na co dzień zjawisk;
- Pozwala zebrać wiele informacji w krótkim czasie;
- Większy wpływ na realizację badania niż w przypadku badań ilościowych.
Najczęściej zadawane pytania.
- Cawi — przeprowadzane online pomiary ankietowe, w bardzo szybkim czasie uzyskujemy informacje od danych grup respondentów,
- Desk research — analizowanie wcześniej zebranych danych, np. statystyki publiczne GUS lub NFZ, czy branżowe czasopisma,
- FGI — uzyskujemy informację dotyczącą potrzeb oraz motywów zachowań konsumenckich, poprzez zogniskowany wywiad grupowy
- Przygotowanie metodologii badawczej — ustalenie celi, wybieranie odpowiednich technik oraz narzędzi,
- Przeprowadzenie badania i zbierania danych — rekrutacja respondentów oraz przygotowanie danych do analizy,
- Analizą materiału badawczego — analizy statystyczne, analizy jakościowe, modele statystyczne, raporty,
- Opracowanie finalnego raportu statystycznego — raport końcowy z badań, raport graficzny oraz szczegółowe opracowanie wyników.