Indywidualne wywiady
pogłębione (IDI)
Indywidualne wywiady pogłębione (IDI)
(IDI - Individual In-depth Interview),
w odróżnieniu od wywiadów fokusowych (FGI - Focus Group Interview), sprowadzają się do
bezpośredniej rozmowy badacza (moderatora) z pojedynczym respondentem - w wywiadzie takim nie
biorą zatem udziału osoby trzecie.
Badanie IDI jest stosowane zazwyczaj jako uzupełnienie innych metod badawczych - ma na celu pogłębienie wiedzy o badanym zjawisku oraz lepszą obserwację respondenta opisanego w toku badania ilościowego (np. podczas segmentacji rynku). Pozwala on zatem m.in. na dotarcie do emocjonalnych i motywacyjnych wzorów zachowań nabywców.
Badanie IDI jest stosowane zazwyczaj jako uzupełnienie innych metod badawczych - ma na celu pogłębienie wiedzy o badanym zjawisku oraz lepszą obserwację respondenta opisanego w toku badania ilościowego (np. podczas segmentacji rynku). Pozwala on zatem m.in. na dotarcie do emocjonalnych i motywacyjnych wzorów zachowań nabywców.
Typowe grupy docelowe badania IDI:
- konsumenci;
- grupy specjalistyczne (np. lekarze, farmaceuci, personel medyczny, specjaliści z różnych dziedzin);
- klienci instytucjonalni.
Etapy realizacji projektu:
1
przygotowanie scenariusza wywiadu
i materiałów dla moderatora;
2
ustalenie
wynagrodzenia dla uczestników oraz rekrutacja uczestników;
3
przeprowadzenie badania - wywiadu lub cyklu wywiadów;
4
transkrypcja i analiza wyników;
5
przygotowanie raportu końcowego.
Najczęściej zadawane pytania.
Jakie korzyści gwarantują zogniskowane wywiady pogłębione uczestnikom?
Osoby badane bardzo cenią sobie tę formę badawczą, ze względu na:
- Duży komfort psychicznego podczas badania,
- Duże poczucie bezpieczeństwa,
- Prywatność i brak możliwości oceniania przez innych uczestników badania. Dzięki temu badani są bardziej śmiali i nie boją się na głos wyrażać swojego zdania, chętniej dzielą się swoimi spostrzeżeniami oraz opiniami na dany temat.
W jakiej formie mogą być przeprowadzane indywidualne wywiady pogłębione (IDI)?
Zasadniczo może on odbywać się w 3 formach:
- Ustrukturowanej — pytania są wcześniej przygotowane, a ich charakter jest bardzo merytoryczny,
- Nieustrukturowanej — podczas nich badacz nie odwołuje się do wcześniej przygotowanych pytań,
- Częściowo ustrukturowanej — cały wywiad opiera się na uprzednio sporządzonych pytaniach, badacz ma jednak możliwość ich elastycznego modyfikowania lub dodawania nowych pytań podczas rozmowy.
Jakie zalety możemy przypisać indywidualnym wywiadom pogłębionym?
- Zyskujemy bardzo dużą różnorodność odpowiedzi, dzięki przebadaniu dużej ilości osób,
- Charakteryzują się stosunkowo niskimi kosztami względem informacji, które możemy uzyskać,
- Możliwość natychmiastowego reagowania na usłyszane in formację,
- Obserwowanie również reakcji niewerbalnych, których podczas przeprowadzania ankiet internetowych, czy rozmów telefonicznych nie widzimy,
- Brak oddziaływania wpływu innych uczestników badania na respondenta, odpowiedzi dzięki temu są bardzo szczere.
Jakimi innymi technikami przeprowadza się badania w Biostacie?
- Ankiety online CAWI,
- Badania telefoniczne CATI,
- Bezpośrednie wywiady kwestionariuszowe PAPI,
- Analiza desk research,
- Wspomagane komputerowo wywiady kwestionariuszowe CAPI,
- Indywidualne wywiady pogłębione IDI.