Cele i obszary badawcze
Realizujemy badania rynku pracy w obszarach:
przedsiębiorczości, edukacji, kształcenia zawodowego, bezrobocia.
Pierwszym z etapów realizacji projektów badawczych jest ustalenie głównych i szczegółowych celów (założeń) badania. Ich analiza pozwala na opracowanie indywidualnych kryteriów realizacji projektu, takich jak wskazanie obszarów objętych badaniem czy też zakresu tematycznego. Badania rynku pracy w realizujemy obszarach: bezrobocia, przedsiębiorczości, edukacji i kształcenia zawodowego oraz współpracy z jednostkami administracji publicznej. Szczegółową tematykę badań określoną w ramach poszczególnych obszarów znajdziecie Państwo poniżej:
- Przedsiębiorczość:
- Charakterystyka sektora lokalnej przedsiębiorczości.
- Określenie kondycji przedsiębiorstwa.
- Prognozowane zachowanie popytu na produkty/usługi.
- Ocena lokalnego rynku pracy.
- Badanie pożądanych usług szkoleniowych.
- Wielkość i rodzaj zatrudnienia w lokalnych przedsiębiorstwach.
- Zmiany w poziomie zatrudnienia.
- Identyfikacja podmiotów zagrożonych redukcją zatrudnienia lub likwidacją.
- Zapotrzebowanie na określonego rodzaju pracowników wśród lokalnych przedsiębiorców. Elastyczność popytu na pracowników.
- Zapotrzebowanie na określonego rodzaju zawody.
- Oczekiwania wobec przyszłych i obecnych pracowników.
- Poszukiwane kompetencje/umiejętności na lokalnym rynku pracy, w tym określenie podstawowych i dodatkowych kwalifikacji oraz predyspozycji.
- Konstrukcja profilu pożądanego pracownika.
- Obecność planów inwestycyjnych i ich wpływu na wielkość zatrudnienia.
- Bezrobocie:
- Struktura osób bezrobotnych (płeć, wiek, wykształcenie, status społeczny).
- Charakterystyka posiadanych kwalifikacji zawodowych i własnej przydatności zawodowej.
- Zainteresowanie wybranymi kierunkami szkoleniowymi.
- Charakterystyka pożądanej tematyki szkoleniowej oraz ram organizacyjnych.
- Dotychczasowy udział w szkoleniach osób bezrobotnych.
- Przyczyny i skutki utraty pracy. Postawa osób bezrobotnych wobec zatrudnienia oraz przyczyny jego niepodjęcia.
- Określenie rzeczywistej stopy bezrobocia i sporządzenie prognoz na lata następne.
- Charakterystyka osób bezrobotnych pod względem płci. Szanse, bariery, zagrożenia.
- Mobilność przestrzenna i zawodowo-edukacyjna osób bezrobotnych.
- Rozmiar tzw. "szarej strefy".
- Edukacja i kształcenie zawodowe:
- Charakterystyka absolwentów szkół z badanego terenu podstawie analizy wybranych roczników.
- Ocena uzyskanego poziomu przygotowania edukacyjno-zawodowego.
- Adekwatność pozyskanych umiejętności do trendów panujących na lokalnym rynku pracy.
- Przydatność zawodowa różnych typów placówek oświatowych z badanego terenu i charakterystyka kierunków kształcenia.
- Aktywność zawodowa absolwentów (główne determinanty podjęcia pracy) i przyczyny jej nie podejmowania.
- Udział i zainteresowanie udziałem absolwentów w dodatkowych kursach/szkoleniach podnoszących poziom posiadanych kwalifikacji.
- Mobilność przestrzenna i zawodowo-edukacyjna absolwentów.
- Zjawisko tzw. „eurosierot".
- Lokalny rynek pracy w ocenie absolwentów i dyrekcji szkół.
- Subiektywna ocena poziomu kształcenia przez dyrekcję szkół z badanego terenu.
- Rola placówek oświatowych w przygotowaniu zawodowym uczniów oraz absolwentów.
- Współpraca z lokalnymi instytucjami rynku pracy:
- Poziom i ocena współpracy lokalnych instytucji rynku pracy (Powiatowy Urząd Pracy) z przedsiębiorcami.
- Powiatowy Urząd Pracy w ocenie osób bezrobotnych.
- Ocena kompetencji, ofert pracy, proponowanych kursów/szkoleń.
- Znajomość oferty lokalnej instytucji rynku pracy wśród absolwentów szkół. Jej ocena i stopień adekwatności do ukończonych kierunków kształcenia.
- Współpraca z placówkami oświatowymi, doradztwo zawodowe i pozostałe formy kooperacji.
- Ocena zgodności i przydatności wdrażanych szkoleń/kursów w odniesieniu do zapotrzebowania lokalnego rynku pracy.
- Ocena pozostałych działań realizowanych przez instytucje rynku pracy (Powiatowy Urząd Pracy).
- Szczegółowa analiza ofert pracy proponowanych przez Powiatowy Urząd Pracy pod kątem wszystkich grup biorących udział w badaniu.
Wszystkie wskazane powyżej czynniki można skorelować wewnątrz badanego obszaru, jak też poza nim, z innymi obszarami badawczymi i profilem społeczno-demograficznym badanych populacji. W ten sposób otrzymujemy szczegółowy i wielowymiarowy obraz badanego zjawiska.