Cele i obszary badawcze

Realizujemy badania rynku pracy w obszarach:
przedsiębiorczości, edukacji, kształcenia zawodowego, bezrobocia.

Oferta specjalna badań rynku pracy!

Cele i obszary badawczePierwszym z etapów realizacji projektów badawczych jest ustalenie głównych i szczegółowych celów (założeń) badania. Ich analiza pozwala na opracowanie indywidualnych kryteriów realizacji projektu, takich jak wskazanie obszarów objętych badaniem czy też zakresu tematycznego. Badania rynku pracy w realizujemy obszarach: bezrobocia, przedsiębiorczości, edukacji i kształcenia zawodowego oraz współpracy z jednostkami administracji publicznej. Szczegółową tematykę badań określoną w ramach poszczególnych obszarów znajdziecie Państwo poniżej:
  • Przedsiębiorczość:
  • Charakterystyka sektora lokalnej przedsiębiorczości.
  • Określenie kondycji przedsiębiorstwa.
  • Prognozowane zachowanie popytu na produkty/usługi.
  • Ocena lokalnego rynku pracy.
  • Badanie pożądanych usług szkoleniowych.
  • Wielkość i rodzaj zatrudnienia w lokalnych przedsiębiorstwach.
  • Zmiany w poziomie zatrudnienia.
  • Identyfikacja podmiotów zagrożonych redukcją zatrudnienia lub likwidacją.
  • Zapotrzebowanie na określonego rodzaju pracowników wśród lokalnych przedsiębiorców. Elastyczność popytu na pracowników.
  • Zapotrzebowanie na określonego rodzaju zawody.
  • Oczekiwania wobec przyszłych i obecnych pracowników.
  • Poszukiwane kompetencje/umiejętności na lokalnym rynku pracy, w tym określenie podstawowych i dodatkowych kwalifikacji oraz predyspozycji.
  • Konstrukcja profilu pożądanego pracownika.
  • Obecność planów inwestycyjnych i ich wpływu na wielkość zatrudnienia.
  • Bezrobocie:
  • Struktura osób bezrobotnych (płeć, wiek, wykształcenie, status społeczny).
  • Charakterystyka posiadanych kwalifikacji zawodowych i własnej przydatności zawodowej.
  • Zainteresowanie wybranymi kierunkami szkoleniowymi.
  • Charakterystyka pożądanej tematyki szkoleniowej oraz ram organizacyjnych.
  • Dotychczasowy udział w szkoleniach osób bezrobotnych.
  • Przyczyny i skutki utraty pracy. Postawa osób bezrobotnych wobec zatrudnienia oraz przyczyny jego niepodjęcia.
  • Określenie rzeczywistej stopy bezrobocia i sporządzenie prognoz na lata następne.
  • Charakterystyka osób bezrobotnych pod względem płci. Szanse, bariery, zagrożenia.
  • Mobilność przestrzenna i zawodowo-edukacyjna osób bezrobotnych.
  • Rozmiar tzw. "szarej strefy".
  • Edukacja i kształcenie zawodowe:
  • Charakterystyka absolwentów szkół z badanego terenu podstawie analizy wybranych roczników.
  • Ocena uzyskanego poziomu przygotowania edukacyjno-zawodowego.
  • Adekwatność pozyskanych umiejętności do trendów panujących na lokalnym rynku pracy.
  • Przydatność zawodowa różnych typów placówek oświatowych z badanego terenu i charakterystyka kierunków kształcenia.
  • Aktywność zawodowa absolwentów (główne determinanty podjęcia pracy) i przyczyny jej nie podejmowania.
  • Udział i zainteresowanie udziałem absolwentów w dodatkowych kursach/szkoleniach podnoszących poziom posiadanych kwalifikacji.
  • Mobilność przestrzenna i zawodowo-edukacyjna absolwentów.
  • Zjawisko tzw. „eurosierot".
  • Lokalny rynek pracy w ocenie absolwentów i dyrekcji szkół.
  • Subiektywna ocena poziomu kształcenia przez dyrekcję szkół z badanego terenu.
  • Rola placówek oświatowych w przygotowaniu zawodowym uczniów oraz absolwentów.
  • Współpraca z lokalnymi instytucjami rynku pracy:
  • Poziom i ocena współpracy lokalnych instytucji rynku pracy (Powiatowy Urząd Pracy) z przedsiębiorcami.
  • Powiatowy Urząd Pracy w ocenie osób bezrobotnych.
  • Ocena kompetencji, ofert pracy, proponowanych kursów/szkoleń.
  • Znajomość oferty lokalnej instytucji rynku pracy wśród absolwentów szkół. Jej ocena i stopień adekwatności do ukończonych kierunków kształcenia.
  • Współpraca z placówkami oświatowymi, doradztwo zawodowe i pozostałe formy kooperacji.
  • Ocena zgodności i przydatności wdrażanych szkoleń/kursów w odniesieniu do zapotrzebowania lokalnego rynku pracy.
  • Ocena pozostałych działań realizowanych przez instytucje rynku pracy (Powiatowy Urząd Pracy).
  • Szczegółowa analiza ofert pracy proponowanych przez Powiatowy Urząd Pracy pod kątem wszystkich grup biorących udział w badaniu.
Przykład metodologii
 
Wszystkie wskazane powyżej czynniki można skorelować wewnątrz badanego obszaru, jak też poza nim, z innymi obszarami badawczymi i profilem społeczno-demograficznym badanych populacji. W ten sposób otrzymujemy szczegółowy i wielowymiarowy obraz badanego zjawiska.
Zadzwoń do nas Napisz