Techniki projekcyjne – Jak pytać respondentów o wrażliwe tematy

Wyzwania i etyka w badaniach marketingowych
02 września 2024
Czym są techniki projekcyjne? Metoda konstrukcji i ekspresji

Zastanawiasz się, jak poznać i zrozumieć ukryte motywacje respondentów? Potrzebujesz kreatywnego pomysłu na reklamę? A może Twoja ankieta dotyczy delikatnego tematu? Odpowiedzią na te potrzeby są techniki projekcyjne, o których dowiesz się więcej z poniższego artykułu.

 

Czym są techniki projekcyjne?

Techniki projekcyjne są wykorzystywane głównie w badaniach jakościowych, które mają na celu dogłębną analizę badanego zjawiska. Te metody pozwalają zrozumieć postawy, preferencje i opinie respondentów na podstawie ich wypowiedzi o innych ludziach, przedmiotach lub sytuacjach. Wykorzystują one znany w psychologii mechanizm projekcji, który polega na przypisywaniu innym ludziom lub przedmiotom własnych myśli, uczuć, motywacji czy cech, które jednostka nie jest świadoma lub nie akceptuje u siebie.

 

Techniki projekcyjne umożliwiają odkrycie prawdziwych przyczyn często nieświadomego zachowania konsumentów. Zapewniają one bogate i zróżnicowane informacje bez kierunkowania, sugerowania czy wymuszania odpowiedzi, jak to może mieć miejsce w przypadku standardowych ankiet. Dzięki tej metodzie, uczestnicy reagują spontanicznie, co prowadzi do odkrywania ich prawdziwych ja i stopniowego tracenia kontroli nad swoimi reakcjami. W efekcie respondenci udzielają szczerych i pełnych odpowiedzi, często podważając własne przekonania o racjonalności swoich działań.

 

Sprawdź również: Wyzwania i etyka w badanaich marketingowych

 

Zastosowanie technik projekcyjnych zazwyczaj urozmaica przebieg wywiadu, pomaga przełamać bariery i zachęca respondentów do większej aktywności oraz swobody w wyrażaniu swoich myśli. Stosuje się je głównie w sytuacjach, gdy:

 

  • ankietowany może czuć się skrępowany lub zawstydzony przy wyrażaniu swoich prawdziwych reakcji i poglądów,
  • tematyka dotyka drażliwych lub intymnych sfer życia,
  • istnieje ryzyko, że respondenci będą odpowiadać w sposób, który zadowoli autora badania, a nie będzie odzwierciedlał ich rzeczywistych opinii.

Techniki projekcyjne stosowane w badaniach marketingowych umożliwiają odkrycie ukrytych motywacji respondentów, ale również zdobycie kreatywnych pomysłów na reklamy czy budowanie wizerunku. Techniki projekcyjne są szczególnie użyteczne w takich obszarach jak:

 

  • poszukiwanie kreatywnych pomysłów w badaniach rynkowych,
  • wprowadzanie nowych produktów na rynek,
  • badania motywacyjne lub diagnostyczne,
  • psychograficzne badania segmentacyjne,
  • badania dotyczące reklamy, opakowań i marek.

 

Metoda konstrukcji i ekspresji

Metoda konstrukcji polega na zadawaniu respondentowi pytań, w których musi stworzyć opowiadanie, opis lub historię. Wykorzystanie tej metody pobudza kreatywność i generuje różnorodne pomysły.

 

Metoda ekspresji koncentruje się na różnorodnych formach wyrażania uczuć, opinii i pomysłów dotyczących przedmiotu badania. Rejestruje się tutaj nie tylko treść wypowiedzi, ale również zachowanie, gesty, mimikę i ton głosu.

 

Obie te metody są stosowana głównie w indywidualnych wywiadach lub w pogłębionych wywiadach grupowych.

 

 

 

Oferta badań
marketingowych
Sprawdź arrow

Zobacz także

Porady na … dobry kwestionariusz
Stworzenie dobrego kwestionariusza to podstawa. Gdy uczestnicy badania czerpią przyjemność z procesu, są bardziej skł...
2024-08-12
Metryczka w ankiecie – czym jest i kiedy warto ją stosować?
Z pewnością wielokrotnie natrafiłeś na pytania o wiek, płeć, wykształcenie, miejsce zamieszkania czy dochody podczas ...
2024-10-22

Najczęściej zadawane pytania

Czym są techniki projekcyjne?

Techniki projekcyjne to metody badawcze stosowane głównie w badaniach jakościowych, które pozwalają na dogłębną analizę postaw, preferencji i motywacji respondentów poprzez projekcję ich myśli na innych ludzi, przedmioty lub sytuacje.

W jakich sytuacjach warto stosować techniki projekcyjne?

Techniki projekcyjne są szczególnie użyteczne, gdy badany temat jest drażliwy, respondent może czuć się skrępowany lub istnieje ryzyko, że ankietowany będzie udzielał odpowiedzi zadowalających dla badacza, a nie autentycznych.

Jakie są główne zastosowania technik projekcyjnych?

Techniki projekcyjne są wykorzystywane w badaniach rynkowych, wprowadzaniu nowych produktów na rynek, badaniach motywacyjnych i diagnostycznych oraz w psychograficznych badaniach segmentacyjnych. Pomagają odkrywać ukryte motywacje konsumentów i tworzyć kreatywne pomysły na reklamy.