Na początku tego roku przeprowadziliśmy badanie rynku dla firmy PUPIL Foods, jednego z wiodących producentów karmy premium dla zwierząt. W ramach nieustannego rozwoju nasz klient, przy współpracy z Pupil Instytutem Żywienia Zwierząt — niezależną jednostką naukową, systematycznie doskonali receptury swoich produktów.
Dynamika rynku pet food wymaga śledzenia na bieżąco zmian zachodzących w zachowaniach konsumentów, zdeterminowanych przez fluktuacje trendów żywieniowych i związanego z nim popytu na konkretne rozwiązania produktowe i marketingowe.
Badanie zrealizowaliśmy wśród opiekunów psów oraz kotów. Łącznie udział w badaniu wzięło 1600 uczestników naszego internetowego panelu badawczego Badanie Opinii. Do udziału w projekcie zaprosiliśmy wyłącznie tych, którzy kupują karmę dla swoich psów lub kotów w Internecie lub w sklepie zoologicznym.
Głównym celem badania było zgromadzenie informacji na temat tego, co determinuje respondentów do zakupu karmy, którą podają swoim zwierzętom. Dla osiągnięcia zamierzonego celu zbudowaliśmy, we współpracy z klientem, narzędzie badawcze, w którym zamieściliśmy szereg pytań m.in. dotyczących determinantów wyboru karmy oraz wiarygodnych źródeł informacji o karmach i karmieniu zwierząt
– tłumaczy Agnieszka Kurpanik – koordynatorka badania z ramienia Centrum Badawczo-Rozwojowego Biostat.
Dzięki badaniu, sprawdziliśmy, jakie elementy mają największy wpływ na decyzję o wyborze karmy, a które wpływają na decyzję w mniejszym stopniu. Podobnie określiliśmy, skąd respondenci czerpią informacje na temat karm i karmienia zwierząt i które z tych źródeł uważają za najbardziej wiarygodne. Ocenie wiarygodności poddaliśmy możliwe źródła, w tym reklamy internetowe, telewizyjne, radiowe, bilbordy, artykuły w Internecie, blogi właścicieli zwierząt, social media, rekomendacje różnych osób: lekarza weterynarii, rodziny, znajomych, pracownika sklepu zoologicznego, ale również istotnych dziś w wielu branżach influencerów.
W bardzo szczegółowy sposób badaliśmy, które z wielu elementów typu: skład i konsystencja produktu, kwestie zdrowotne zwierzęcia, wygląd opakowania, cena, rekomendacje produktu, drobiazgi dodawane do karmy i inne elementy wpływają na decyzję o wyborze karmy. Sprawdziliśmy także, co dotychczas wpłynęło na zmianę karmy na inną: zła tolerancja karmy przez zwierzę, słaba dostępność karmy, chęć podania czegoś nowego, zła jakość opakowania, nieodpowiednia wielkość opakowania, zbyt wysoka cena, czy chociażby zainteresowanie produktem konkurencji, bez uprzedzeń do dotychczasowej karmy.
Ponieważ nasz klient jest producentem karmy premium, poruszyliśmy także kwestię postrzegania karmy jako karmę lepszej jakości – premium. Zbadaliśmy więc, co wpływa na to, że karma jest postrzegana jako karma premium. Respondenci mogli wskazać, czy określa to dla przykładu wyższa cena produktu, wysoki udział mięsa lub brak zbóż w jego składzie, strawność produktu, smakowitość, czy może reklama w różnych nośnikach informacji, mówiąca o klasie premium produktu. Sprawdziliśmy, czy mają w tym przypadku znaczenie działania marketingowe towarzyszące produktowi np. dodawanie materiałów edukacyjnych do opakowań, ulotek, prezentów, czy może opinia znanej osoby lub eksperta na temat produktu.
Respondenci w sposób spontaniczny, otwarty wypowiedzieli się także na temat tego, z jakimi problemami borykają się na co dzień ze swoimi pupilami oraz czego obawiają się w przyszłości. Problemy dotyczyły zarówno żywienia, zdrowia, jak i samej behawiorystyki
– dodaje Agnieszka Kurpanik.
Badania rynku pozwalają naszym klientom dowiedzieć się, co determinuje wybory ich odbiorców, dzięki czemu zyskują dodatkowe współczynniki opisujące współczesną personę opiekuna psów i kotów, a co za tym idzie, możliwość precyzyjnego przygotowania swojej oferty produktów i zaplanowanie właściwych działań marketingowych, zgodnych z oczekiwaniami dzisiejszego rynku i nastawionych na sukces w sprzedaży.