Aktualności

BioStat® Centrum
Badawczo-Rozwojowe

2025 2024 2023 2022 2021 starsze
6 mln odbiorców serwisów medycznych Medfile i HaloDoctor
08
Styczeń
2025
6 mln odbiorców serwisów medycznych Medfile i HaloDoctor
Prawie 6 milionów unikalnych użytkowników odwiedziło wydawane przez Biostat serwisy zdrowotne Med...
01
December
2023
01
gru
2023

Jak konsumenci korzystają z prawa do reklamacji? Badanie dla Fundacji Konsumentów

Jak konsumenci korzystają z prawa do reklamacji? Badanie dla Fundacji Konsumentów

 

Centrum Badawczo-Rozwojowe Biostat zrealizowało Jesienne Badanie Konsumenckie dla Fundacji Konsumentów. Głównym tematem badania była sytuacja konsumentów w Polsce w kontekście prawa do reklamacji.

 

We wrześniu 2023 roku zrealizowaliśmy Jesienne Badanie Konsumenckie dla Fundacji Konsumentów. Badanie poprzedzało uruchomienie przez Fundację bezpłatnego serwisu konsumersi.pl, poprzez który polscy konsumenci mogą otrzymać pomoc w spornych sprawach i procesach reklamacyjnych.

 

Badanie na temat świadomości praw konsumenckich zostało przeprowadzone metodą CAWI wśród 1000 respondentów. Była to reprezentatywna grupa ze względu na płeć, wiek i wielkość miejscowości zamieszkania.

 

Badanie dotyczyło reklamacji zakupionych towarów i usług oraz interakcji pomiędzy konsumentami, a przedsiębiorcami, czyli sytuacji, w których celem jest rozwiązanie problemów konsumenckich. Zbadaliśmy ile razy w ciągu ostatnich 3 lat respondentom zdarzyło się złożyć reklamację, jakich towarów one dotyczyły, czy mieli wątpliwości przed złożeniem reklamacji i z czego one wynikały
– tłumaczy Agnieszka Kurpanik – koordynatorka badania.

 

Zbadaliśmy także rozpoznawalność instytucji/organizacji pomagających konsumentom (znajomość spontaniczna i wspomagana). Respondenci wypowiedzieli się, czy zgłaszane reklamacje/skargi były załatwiane zgodnie z ich oczekiwaniami oraz z jakimi powodami odrzucenia reklamacji się spotkali.

 

Na dalszym etapie badaliśmy, czy po odrzuceniu przez przedsiębiorcę reklamacji/skargi, respondenci próbowali dochodzić swoich spraw - napisali odwołanie, kontaktowali się z prawnikiem, robili awanturę, kontaktowali się z instytucją broniącą praw konsumentów.

 

Respondenci ocenili także, jakiego rodzaju wsparcie byłoby, w ich opinii, najlepsze w przypadku pojawienia się problemu z odrzuceniem reklamacji/skargi - porada telefoniczna lub e-mailowa, interwencja prawnika, wywarcie wpływu na sprzedawcę poprzez opublikowanie reklamacji w Internecie, pośrednictwo organizacji konsumenckiej w ponownym wysłaniu reklamacji/skargi do sprzedawcy.

 

Badanie pozwoliło na poznanie skłonności respondentów do skorzystania z odpłatnej pomocy w rozwiązaniu problemu konsumenckiego w poszczególnych sytuacjach np. przy napisaniu pisma reklamacyjnego, przy odwołaniu się od odrzuconej reklamacji, przy złożeniu pozwu do sądu, przy mediacji z przedsiębiorcą i innych
– dodaje Agnieszka Kurpanik.

 

 

Zobacz podobne
Rynek pracy wychodzi z dołka? Badanie Biostatu dla Grant Thornton Rynek pracy wychodzi z dołka? Badanie Biostatu dla Grant Thornton
Centrum Badawczo-Rozwojowe Biostat zrealizowało dla Grant Thornton badanie „Plany pracodawców&rdqu...
Badanie rynku dla producenta karmy premium dla zwierząt Badanie rynku dla producenta karmy premium dla zwierząt
Na początku tego roku przeprowadziliśmy badanie rynku dla firmy PUPIL Foods, jednego z wiodących producent&oacu...
Badania opinii dla Stowarzyszenia Otwarte Klatki Badania opinii dla Stowarzyszenia Otwarte Klatki
Centrum Badawczo-Rozwojowe Biostat od 5 lat współpracuje ze Stowarzyszeniem Otwarte Klatki, działającym ...
Badania satysfakcji pacjentów dla sieci placówek Nu-Med Badania satysfakcji pacjentów dla sieci placówek Nu-Med
Biostat od lat wspiera placówki medyczne, które ubiegają się o udzielenie akredytacji. Podmioty, ...