Standardy obsługi klienta.
Standardy obsługi klienta stanowią spisane zasady oraz zachowania pracowników podczas kontaktu z klientem. Ich odpowiedni dobór, a także proces wdrożenia powoduje unifikację zachowań sprzedawców, jak również wpływa na możliwość obiektywnej oceny jakości ich pracy.
Precyzyjne wskazanie pracownikom zasad postępowania podczas kontaktu z Klientem ma bezpośrednie przełożenie na zwiększenie sprzedaży i wzrost lojalności klientów.
Główną zaletą związaną z opracowaniem standardów jest możliwość sprawowania kontroli nad całym procesem sprzedażowym oraz jego zaprojektowanie pod kątem maksymalizacji zadowolenia klientów oraz zwiększenia sprzedaży.
Standardy obsługi mogą obejmować zarówno proste schematy, jak i rozbudowane scenariusze związane z reagowaniem na konkretnego klienta. W ich zakres mogą wchodzić konkretne zwroty, czy zachowania, jak również mogą dawać pracownikom znacznie więcej swobody w podejściu do klienta.
Standardy obsługi to
- wymierne i szczegółowe;
- krótkie i zrozumiałe;
- dostosowane do określonego typu klienta;
- wypracowane z uwzględnieniem potrzeb klienta;
- dostosowane do procesu sprzedażowego w danym przedsiębiorstwie.
Standardy obsługi klienta obejmują takie obszary i elementy procesu sprzedażowego jak, m.in.:
- wizerunek i zachowanie pracownika;
- aranżacja przestrzeni;
- powitanie i pożegnanie klienta;
- style komunikacji w zależności od typu i potrzeb klienta (face to face, telefoniczna, elektroniczna);