Wskaźnik SERVQUAL służy do zmierzenia różnicy między poziomem zaspokojenia oczekiwań a postrzeganiem usług przez klienta. Istnieje tutaj założenie, że jakość usługi to spełnienie oczekiwań konsumenta, a zatem wskaźnik ten wymaga ustalenie cech jakości usług. Co warto zauważyć metoda ta będzie spełniać się, gdy potrzeba dokonać analizy przyczyn niskiej jakości proponowanych usług, a także jest ona podstawą do podjęcia działań zmierzających do poprawy funkcjonowania przedsiębiorstwa.
Jakość decyduje o satysfakcji klienta
Wyróżnia się pięć podstawowych czynników decydujących o jakości usług:
Te pięć czynników zawiera w sobie 22 określone cechy. Badanie za pomocą tego wskaźnika składa się z dwóch etapów. Pierwszy z nich odbywa się przed usługą (oczekiwania klienta), a drugi po usłudze (ocena wykonania cech usług). Wyniki opracowane zostają na podstawie dwóch egzemplarzy ankiety, co umożliwia wskazanie różnicy między oczekiwaniem co do usługi, a usługą otrzymaną.
SERVQUAL dba o realizację oczekiwań klienta
Zastosowanie tego wskaźnika pozwala na wykrycie tzw. luk, czyli pięciu krytycznych dla końcowej oceny jakości usług momentów. Luki te wskazują na obszary, które wymagają pracy i wskazują, co i w jakim stopniu należy poddać zmianie.
Luka 5 jest szczególnie niebezpieczna, gdyż może doprowadzić do wytworzenia negatywnego wizerunku firmy. Sam kwestionariusz musi zawierać trzy pytania. Dotyczą one stopnia odczuwania każdego oczekiwania klienta zobrazowanego przy pomocy kryteriów oceny, a także stopnia spełnienia tych oczekiwań przez firmę. Natomiast trzeci pytanie dotyczy wagi poszczególnych wymiarów jakości dla klientów.
Wskaźnik ten jest uniwersalny i może być stosowany przy wszystkich usługach, a ponadto pozwala wskazać obszary, które wymagają udoskonalenia oraz może stanowić źródło informacji dla menadżerów. Przede wszystkim jednak SERVQUAL pozwala określić aktualną jakość usług.
Inne przydatne wskaźniki: