Biostat od lat wspiera placówki medyczne, które ubiegają się o udzielenie akredytacji. Podmioty, starające się o certyfikat akredytacyjny, mają obowiązek zbierania danych dotyczących działalności medycznej. W ramach procedur przeprowadza się także badania satysfakcji pacjentów, w których nieodzowne są narzędzia oferowane przez Centrum Badawczo-Rozwojowe Biostat.
Biostat, jako podmiot niezależny, realizuje badania satysfakcji pacjentów, korzystając z narzędzi właściwych do tego rodzaju badań. Nasze narzędzia są zgodne z Zestawem Standardów Akredytacyjnych, wydanych przez Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia.
Od 2018 roku realizujemy badanie satysfakcji pacjentów dla sieci placówek Nu-Med. Aktualna edycja badania objęła 4 placówki działające w ramach sieci: Nu-Med Grupa SA z siedzibą w Elblągu, Nu-Med Centrum Diagnostyki i Terapii Onkologicznej Katowice Sp. Z o.o., Nu-Med Centrum Diagnostyki i Terapii Onkologicznej Zamość Sp. Z o.o. oraz Specjalistyczny Szpital Onkologiczny Nu-Med Sp. Z o.o w Tomaszowie Mazowieckim.
- Badanie prowadzimy metodą CATI – wspomaganego komputerowo wywiadu telefonicznego. Podejmujemy kontakt z każdym z pacjentów, którzy odbyli pobyt w jednej z badanych placówek i udzielili zgody na udział w badaniu
– tłumaczy Agnieszka Kurpanik, koordynatorka badań z ramienia Biostatu.
Badania satysfakcji pacjentów, realizowane pod kątem akredytacji, dotyczą m.in. potrzeb pacjenta, w tym w szczególności informowania ich o prawach i obowiązkach pacjentów, planowanym postępowaniu medycznym, korzyściach i ryzyku prowadzonego leczenia. Pacjenci dokonują oceny warunków panujących podczas badań, czy zabiegów, poszanowania prywatności i innych.
Pytania dotyczą także etapu kwalifikacji i przyjęcia do szpitala, diagnostyki obrazowej, ciągłości opieki, bezpieczeństwa, a w szczególności jakości obsługi w placówkach.
Na jakość obsługi składa się wiele elementów, które są analizowane podczas badań satysfakcji pacjentów m.in. funkcjonowanie systemu rejestracji pacjentów, organizacja wizyt, dostępność parkingu, czystość sal i ich wyposażenie, temperatura w salach i wentylacja, jakość i czystość pościeli, jakość wydawanych posiłków.
- Badania satysfakcji pacjentów, realizowane przez podmiot niezależny, nie tylko służą placówkom w drodze procedur akredytacyjnych, ale również pozwalają przyjrzeć się elementom, które wymagają poprawy. Pokazują, co ma znaczenie dla pacjentów i co w największej mierze wpływa na ich ogólną ocenę placówki. Realizacja badania przez podmiot niezależny daje pełną anonimowość, tym bardziej, że pacjenci są zapraszani do udziału w badaniu dopiero po opuszczeniu szpitala
– podsumowuje Monika Jaremków - dyrektor ds. B+R w Biostacie.