Aktualności

BioStat® Centrum
Badawczo-Rozwojowe

2025 2024 2023 2022 2021 starsze
6 mln odbiorców serwisów medycznych Medfile i HaloDoctor
08
Styczeń
2025
6 mln odbiorców serwisów medycznych Medfile i HaloDoctor
Prawie 6 milionów unikalnych użytkowników odwiedziło wydawane przez Biostat serwisy zdrowotne Med...
19
October
2023
19
paź
2023

Seria badań społecznych dla Politechniki Lubelskiej

Seria badań społecznych dla Politechniki Lubelskiej

Centrum Badawczo-Rozwojowe Biostat od 2 lat realizuje szeroko zakrojone badania społeczne dla naukowców Politechniki Lubelskiej.

 

Biostat współpracuje z Politechniką Lubelską w zakresie realizacji projektów naukowych od początku 2022 roku. Do tej pory na potrzeby Politechniki przeprowadziliśmy 14 badań społecznych, a przed nami kolejnych 11. Badania realizowaliśmy każdorazowo na reprezentatywnej grupie 1000 Polaków, wykorzystując do tego nasz autorski panel internetowy Badanie Opinii.

 

Projekty, które zrealizowaliśmy, dotyczyły zarówno kwestii związanych z życiem prywatnym respondentów – spożywania substytutów mięsa, czynników decydujących o wyborze telefonu komórkowego, designu opakowań kosmetyków i produktów spożywczych, postrzegania rynku nieruchomości, jak i życiem zawodowym – cyfryzacji w miejscu pracy, cyfrowego sposobu myślenia, usług bankowych
– wylicza Dr Monika Jaremków – koordynator badań z ramienia Biostatu.

Głównym narzędziem badawczym wykorzystywanym podczas badań dla Politechniki Lubelskiej były ankiety CAWI. Sprawdziły się one doskonale m.in. podczas badania postaw konsumentów wobec stosowania zasad gospodarki obiegu zamkniętego na rynku odzieżowym. Pytaliśmy respondentów, czy zależy im na wydłużaniu okresu, w którym noszą ubrania, jakie są tego powody i w jaki sposób starają się to osiągnąć. Analizowaliśmy ponadto tematykę ponownego wykorzystania używanych ubrań, stosowania materiałów, których produkcja ma możliwie najmniejszy wpływ na środowisko, minimalizacji zużycia szkodliwych środków oraz wody przy produkcji odzieży.

 

Innym tematem badań była sytuacja ekonomiczna gospodarstw domowych w Polsce w warunkach niepewności finansowej. Sprawdzaliśmy, w jakim stopniu Polacy odczuwają wzrost cen/kosztów żywności, opłat za media, wywozu śmieci, zakupu leków, odzieży, obuwia, wyposażenia mieszkania itp. Badanie pozwoliło na dotarcie do informacji na temat ludzkich zachowań wynikających z postępującej inflacji – planowania wydatków, nabywania przecenionych produktów, kupowania produktów o gorszej jakości, czy ograniczaniu zbędnych wydatków. Badaliśmy także wpływ sytuacji ekonomicznej gospodarstw domowych na decyzje zakupowe związane z paliwami. Sprawdziliśmy, czy Polakom zdarza się rezygnować z zakupu innych dóbr na rzecz zakupu paliwa oraz w jakim stopniu zakup paliwa obciąża domowy budżet.

 

 

W ramach współpracy przeprowadziliśmy również badanie dotyczące wpływu konsumentów na kształtowanie produktów w perspektywie czwartej rewolucji przemysłowej. W tym celu zapytaliśmy respondentów o kwestie związane z kastomizacją i personalizacją produktów. Na ile zwracają uwagę na możliwość dostosowania produktu do ich potrzeb, jak długi czas są w stanie na to poświęcić i jaką cenę. Zapytaliśmy o  motywy zakupu produktów personalizowanych.

 

Jedno z badań realizowanych w ramach umowy dotyczyło psychospołecznych czynników użytkowania narzędzi e-zdrowia: e-recepta, e-zwolnienie lekarskie, e-skierowanie, IKP, wideo konsultacja itp. Dla osiągnięcia założonych przez naukowców celów, w ramach badania zadano szereg pytań dotyczących zatrudnienia, postrzegania swojego stanu zdrowia, samopoczucia, zadowolenia z życia, aktywności fizycznej, satysfakcji ze stanu związku. Następnie respondenci wypowiedzieli się, jak postrzegają elektroniczne narzędzia do kontaktu z lekarzami, na ile łatwo jest im z nich korzystać i jakie niosą za sobą korzyści.

 

Przeprowadzone przez nas badania stanowią kanwę i punkt wyjścia dla wielu projektów i analiz prowadzonych przez naukowców Politechniki Lubelskiej. Cieszymy się, że lubelska uczelnia jest kolejnym ośrodkiem akademickim, który korzysta z naszego doświadczenia w realizacji badań społecznych o różnej tematyce
– podsumowuje Dr Monika Jaremków.

 

Zobacz podobne
Rynek pracy wychodzi z dołka? Badanie Biostatu dla Grant Thornton Rynek pracy wychodzi z dołka? Badanie Biostatu dla Grant Thornton
Centrum Badawczo-Rozwojowe Biostat zrealizowało dla Grant Thornton badanie „Plany pracodawców&rdqu...
Badanie rynku dla producenta karmy premium dla zwierząt Badanie rynku dla producenta karmy premium dla zwierząt
Na początku tego roku przeprowadziliśmy badanie rynku dla firmy PUPIL Foods, jednego z wiodących producent&oacu...
Badania opinii dla Stowarzyszenia Otwarte Klatki Badania opinii dla Stowarzyszenia Otwarte Klatki
Centrum Badawczo-Rozwojowe Biostat od 5 lat współpracuje ze Stowarzyszeniem Otwarte Klatki, działającym ...
Jak konsumenci korzystają z prawa do reklamacji? Badanie dla Fundacji Konsumentów Jak konsumenci korzystają z prawa do reklamacji? Badanie dla Fundacji Konsumentów
Centrum Badawczo-Rozwojowe Biostat zrealizowało Jesienne Badanie Konsumenckie dla Fundacji Konsumentów. ...