Firma SMSAPI opublikowała raport „Bezpieczeństwo cyfrowe Polaków”. Raport zawiera nie tylko diagnozę świadomości Polaków w kontekście cyberbezpieczeństwa, ale i szereg materiałów edukacyjnych i podpowiedzi, jak zadbać o swoje bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni. Partnerem raportu jest Centrum Badawczo-Rozwojowe Biostat, które udostępniło narzędzia do przeprowadzenia badania.
Autorzy badania zapytali 1000 pełnoletnich respondentów m.in. o to, czy w ciągu ostatnich sześciu miesięcy otrzymali wiadomość zawierającą podejrzane treści. Odpowiedzi twierdzącej udzieliło prawie 54 proc. ankietowanych. Stwierdzili oni, że regularnie są wysyłane do nich wiadomości pochodzące rzekomo z banków lub urzędów, a także niespodziewane wezwania do zapłaty.
Informacje tego typu rozpowszechnia się wieloma kanałami równocześnie, a najwięcej niebezpiecznych treści jest przekazywanych przy pomocy SMS-ów (ponad 75 proc. wskazań) oraz e-maili (49 proc.).
Najbardziej interesujący wniosek z raportu dotyczy jednak przekonania o własnej zdolności do rozpoznawania fałszywych i potencjalnie niebezpiecznych wiadomości.
Prawie 62 proc. ankietowanych zadeklarowało, że jest w stanie zidentyfikować treści pochodzące od cyberprzestępców, co skłoniło ekspertów SMSAPI do przeprowadzenia dodatkowego eksperymentu.
Respondentom pokazano cztery wiadomości SMS, spośród których aż trzy były przykładem oszustwa. Do uczestników badania należało prawidłowe wskazanie wszystkich fałszywek.
Efekt? Mimo optymistycznych zapewnień zadanie wykonało poprawnie zaledwie 30 proc. respondentów. Ponad połowa badanych (53 proc.) uznała poprawną wiadomość za próbę podszywania się, a przeszło 47 proc. osób stwierdziło, że niebezpiecznie brzmią wszystkie zaprezentowane SMS-y.
Stary aforyzm mówi, że pycha kroczy przed upadkiem. I zasada ta dobrze sprawdza się w odniesieniu do zagrożeń w cyberprzestrzeni badanie w brutalny sposób zweryfikowało powszechne przekonanie o umiejętności trafnego rozpoznawania fałszywych wiadomości. W innym pytaniu respondenci słusznie wskazywali elementy wiadomości, które powinny budzić czujność odbiorcy, np. ponaglenia do szybkiego działania, brak naszych danych osobowych, nieznany nadawca lub numer, błędy składniowe lub ortograficzne. W praktyce jednak zignorowali te elementy w podanych przykładach wiadomości. Nadmierna pewność siebie może mieć bardzo zgubne konsekwencje i prowadzić np. do utraty środków zgromadzonych na koncie bankowym
– stwierdza Maja Wiśniewska-Hardek, head of marketing w SMSAPI.
Co ważne, w raporcie znaleźć można nie tylko diagnozę świadomości Polaków w kontekście cyberbezpieczeństwa, ale i szereg materiałów edukacyjnych i podpowiedzi, jak zadbać o swoje bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni. Raport udziela odpowiedzi na takie pytania jak:
-
Jaka jest skala problemu oszustw internetowych w Polsce?
-
Jaka grupa wiekowa jest najbardziej narażona na zagrożenia w sieci?
-
Czym jest phishing i jakich kanałów komunikacji dotyczy?
-
Jak rozpoznawać fałszywe komunikaty w internecie?
-
Jakie elementy wiadomości SMS lub e‑mail powinny wzbudzić Twoje podejrzenia?
-
Jakie są skuteczne metody zabezpieczenia przed oszustwami?
-
Jakie elementy wiadomości SMS lub e‑mail powinny wzbudzić Twoje podejrzenia?
-
Jakie są skuteczne metody zabezpieczenia przed oszustwami?
Całość raportu „Bezpieczeństwo cyfrowe Polaków” można pobrać ze strony http://www.smsapi.pl/raport2024
Badanie zostało zrealizowane za pomocą aplikacji do samodzielnego tworzenia ankiet online - SurvGo. Narzędzie te korzysta z bazy ponad 200 tys. bazy panelistów, co pozwala na realizację badania nawet w 24 godziny.
Cieszymy się, że dzięki naszym narzędziom powstał interesujący raport, który zwraca uwagę na tak poważny problem, jak bezpieczeństwo cyfrowe. Wierzymy, że wnioski i rekomendacje zawarte w raporcie pomogą wielu Polakom bezpiecznie poruszać się w cyfrowym świecie
– komentuje dr Monika Jaremków – dyrektor B+R w Centrum Badawczo-Rozwojowym Biostat.
SMSAPI to marka grupy LINK Mobility. Marka SMSAPI od ponad 17 lat dostarcza profesjonalne rozwiązania w zakresie masowej wysyłki wiadomości SMS dla firm i instytucji publicznych w Polsce i na świecie.