Od wczesnych lat 90. XX w. coraz większą popularność zdobywa pojęcie kapitału marki. Rzetelnie określony kapitał marki może być podstawą trwałej przewagi konkurencyjnej i wzrostu wartości przedsiębiorstwa.
Według Marketing Science Institute, kapitał marki to zespół skojarzeń i zachowań części grupy docelowej, uczestników kanału dystrybucji oraz firmy-sponsora marki, dających możliwość wygenerowania wyższych obrotów i marż, a przez to przewagę konkurencyjną.
Czynniki determinujące kapitał marki to:
- zyski i udział w rynku,
- długowieczność,
- podatność na działania konkurencji,
- skojarzenia związane z marką,
- lojalność wobec marki,
- postrzegana jakość,
- potencjał wzrostu,
- znajomość marki,
- inne aktywa marki (np. patenty).
Marka jest swoistym bankiem informacji o produkcie, który zawiera dane o nim oraz jego historię na rynku. Kapitałem marki są skumulowane w świadomości nabywców doświadczenia związane z marką, np.:
- cechy produktu,
- sfera komunikacji marki,
- organizowane promocje,
- brak określonych działań (brak nowości w ofercie, źle funkcjonująca infolinia itp.).
Pozytywna ocena konsumentów z docelowych segmentów rynku jest podstawą i warunkiem koniecznym dla budowania kapitału marki. W celu poznania tej oceny proponujemy naszym klientom odpowiednie badania wykonywane przy użyciu zarówno metod ilościowych, jak i jakościowych.
Zapraszamy także do lektury materiału dot. badania znajomości marki