Badania rynku
Badania rynku stanowią użyteczne narzędzie rozwoju przedsiębiorstw. W Centrum Badawczo - Rozwojowym Biostat gromadzi się i analizuje informacje o procesach rynkowych. W oparciu o zebrane dane wnioskuje się o przyczynach i tendencjach rozwojowych obecnych i możliwych zjawisk, co stanowi podstawę do podejmowania trafnych decyzji biznesowych. Analizy rynku pozwalają na zdobycie informacji o kształtowaniu się mechanizmów gospodarczych. Mogą służyć między innymi do określenia wielkości popytu i podaży oraz ich relacji do ceny oraz powiązanych zagadnień.
Za pomocą jakich technik realizujemy badania?
Wykorzystujemy również tradycyjne metody, do których można zaliczyć między innymi:
- Desk research - analiza danych zastanych, obejmująca między innymi takie źródła jak statystyki instytucji publicznych, w tym GUS, NFZ, ustawy prawne i ich nowelizacje, raporty finansowe przedsiębiorstw, biuletyny, rejestry, bazy przetargów publicznych, dyskurs medialny czy branżowe czasopisma;
- CATI - badania telefoniczne prowadzone z udziałem takich grup respondentów jak klienci, dystrybutorzy, przedsiębiorcy z firm konkurencyjnych czy eksperci branżowi. Wywiady o charakterze ilościowym są prowadzone z użyciem nowoczesnego oprogramowania Cati-System;
- PAPI - ilościowe badania z wykorzystaniem papierowych kwestionariuszy;
- Badania ankietowe SMS;
- CAWI - pomiary ankietowe przeprowadzane online. Jest to najszybszy sposób pozyskania informacji od docelowych grup respondentów;
- IDI - indywidualne wywiady pogłębione, prowadzone z udziałem doświadczonego moderatora. Efektem badań jest raport powstały na bazie transkrypcji z nagrań audio;
- FGI - zogniskowane wywiady grupowe, nazywane popularnie fokusami. Pozwalają m.in. na pozyskanie informacji dotyczących potrzeb oraz ukrytych motywów zachowań zakupowych klientów;
- Tajemniczy Klient - dzięki tej metodzie jesteśmy w stanie zweryfikować jakość obsługi w placówkach sprzedażowych oraz sprawdzić stopień przestrzegania wyznaczonych standardów przez pracowników.
W zakresie badań rynku proponujemy.
Wykorzystujemy następujące techniki i metody badawcze.
Realizujemy badania rynku:
- wywiady kwestionariuszowe wspomagane komputerowo (CAPI)
- bezpośrednie standaryzowane wywiady kwestionariuszowe (PAPI)
- badania telefoniczne (CATI)
- ankiety on-line (CAWI)
- Indywidualne wywiady pogłębione (IDI), diady i triady
- zogniskowane wywiady grupowe (FGI)
- tajemniczy klient (mystery shopping)
- analiza desk research
- analiza SWOT
- studium przypadku (case study)
Najczęściej zadawane pytania.
Źródła pozyskiwania danych są zależne od rodzaju realizowanego badania. Inne dane zbieramy i analizujemy w badaniach jakościowych, a inne w badaniach ilościowych. Badania ilościowe opieramy o dane umożliwiające wnioskowanie statystyczne. Z kolei badania jakościowe są realizowane w zdecydowanie mniejszych grupach, przez co zebrane dane muszą służyć dogłębnej analizie danego zjawiska. W przypadku wykorzystywania w badaniu rynku metody desk research, korzystamy z ogólnodostępnych danych takich jak: GUS, ZUS, portale branżowe, publikacje naukowe, czy raporty rynkowe. Zakres zbieranych danych jest zawsze indywidualnie ustalany podczas analizowania zapytania klienta.
Czas trwania badania jest zależny od wielu czynników: zakresu, metodologii badawczej oraz specyfiki branży, której dotyczy badanie. Badanie rynku może trwać od tygodnia do nawet 2 miesięcy. Za każdym razem czas trwania badania jest indywidualnie ustalany z klientem.
W świecie ogromnej konkurencji w obszarze gospodarczym znajomość kluczowych danych z rynku jest niezbędna w rozwoju każdego przedsiębiorstwa. Badania rynku umożliwiają zdobycie przewagi nad konkurencją, dzięki możliwości prognozowania popytu, ustaleniu na jej podstawie strategii marketingowej, czy poznania preferencji zakupowych klientów. Ponadto umożliwiają bez ponoszenia kosztów wdrożenia na weryfikację potrzeb rynku odnośnie nowego produktu. Badając produkt przy użyciu badań rynkowych, możemy nasz pomysł dostosować pod klientów, sprawdzić elastyczność cenową oraz porównać produkt na tle konkurencji.